В Україні ставка за розміщення побутових відходів може зрости у 20 разів -пише Екотаун
До цього можуть призвести розроблені групою народних депутатів чотири законопроекти, зареєстровані у Верховній Раді 16 червня, передає Сегодня.
Зокрема, у парламенті були зареєстровані наступні проекти:
№4838 нова редакція закону "Про відходи", який був прийнятий у 1998 р. і вже погано відповідає сучасним вимогам;
№4836 про внесення змін до Податкового кодексу (щодо оподаткування розміщення побутових відходів);
№4835 про внесення змін до деяких законів щодо стимулювання використання побутових відходів як альтернативного джерела енергії;
№4837 про внесення змін до Бюджетного кодексу (щодо використання деяких видів екологічного податку).
Запропоновані нововведення передбачають запобігання утворенню ТПВ, підготовку відходів до повторного використання, матеріальну, а також енергетичну їх утилізацію.
Зокрема, з метою встановлення єдиної номенклатури та кодування відходів в Україні створюється Національний перелік відходів, який застосовується у системі державного статистичного обліку, інших системах обліку та паспортизації ТПВ.
Також вводиться принцип розширеної відповідальності виробника. Передбачається, що будь-яка фізична або юридична особа несе відповідальність за поводження з відходами, які утворюються протягом усього життєвого циклу її продукції. При цьому особа самостійно приймає рішення, як їй поводитись з відходами (в рамках законодавства) - не можна нав'язати, приміром, партнера по утилізації (як ще недавно було з "Укрэкоресурсами"). Згідно з цим принципом, витрати на поводження з відходами частково або повністю покладаються на виробника продукції або її імпортера.
Вартість захоронення побутових відходів повинна включати всі витрати, пов'язані з будівництвом і експлуатацією полігону побутових відходів, фінансову гарантію на випадок неплатоспроможності підприємства, що експлуатує полігон, і витрати на закриття і післяопераційне обслуговування такого полігону протягом 30 років після його закриття.
На додачу, вводиться новий екологічний податок на виробництво та імпорт упаковки і товарів в упаковці, базою для якого стане вага упаковки. Ставка цього податку буде залежати від матеріалу упаковки: найнижча для скла – 0,63 грн за 1 кг, найвища – для пластмаси та комбінованої упаковки - 5,46 та 6,18 гривень відповідно.
Також вводиться окрема ставка податку за розміщення малонебезпечних побутових відходів – 80 грн за тонну (зараз платять за загальною ставкою для малонебезпечних відходів – 4,02 гривень за тонну). За розміщення неутилізованих побутових відходів ця ставка збільшується у шість разів. Передбачаться, що підвищувальний коефіцієнт на розміщення таких побутових відходів стимулюватиме їх переробку.
Одним із видів такої переробки є використання побутових відходів для виробництва енергії. Для його стимулювання вводиться "зелений" тариф, підвищувальний коефіцієнт якого для об'єктів, введених в експлуатацію до 31.12.2024 року, становить 2,5, а запущених до 2030 року – 2,59.
Всі кошти, які надійшли від податку на виробництво та імпорт упаковки і товарів в упаковці, зараховуються до спеціального фонду держбюджету і направляються через субвенції на компенсацію утилізації побутових відходів як складової послуги з поводження з побутовими відходами.
Разом з тим, кошти, отримані від податку за розміщення побутових відходів, зараховуються до спецфонду держбюджету - 20%, в сільські та міські бюджети - 25% (для Києва – 80%), в обласні бюджети - 55%.
Субвенції для рекультивації звалищ, які надходять з держбюджету, обчислюються як частка від сплаченого на даній території податку на розміщення відходів та становлять: для сільських і міських бюджетів -25%, для Києва – 100%, а для обласних бюджетів – 75%.
Розроблені законопроєкти також передбачають введення адміністративної відповідальності за надання недостовірної інформації про обсяги повторного використання або матеріальної утилізації відходів упаковки (штраф 50% чистого доходу від реалізації за минулий рік), за порушення строків надання такої інформації (10% чистого доходу) і за ухилення від укладення договору на послуги з поводження з побутовими відходами (від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Ініціатори законопроектів вважають, що діючий нині середній тариф на захоронення побутових відходів в Україні (50-70 грн за тонну) не забезпечує належного поводження з ТПВ і дозволяє підприємствам не утилізувати побутові відходи, а просто вивозити їх на полігони. Розмір діючої ставки екологічного податку не сприяє зменшенню обсягу захоронення побутових відходів.
Передбачається, що запропоновані нововведення сприятимуть створенню сучасних комплексів з утилізації побутових відходів, зменшенню обсягів ТПВ, які захоронюються на полігонах та звалищах, поліпшенню екологічної ситуації в країні, підвищенню інвестиційної привабливості України, а також підвищенню тарифів на вивезення відходів для населення.
Немає коментарів:
Дописати коментар